Serdecznie witamy w Gabinecie Logopedycznym „Piękne Słowa”! Jesteśmy zespołem doświadczonych logopedów, którzy z pasją i zaangażowaniem pomagają naszym pacjentom w osiągnięciu płynnej komunikacji i rozwoju umiejętności językowych. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Diagnoza i terapia logopedyczna/ neurologopedyczna
Diagnoza logopedyczna lub neurologopedyczna, czyli proces oceny i identyfikacji trudności związanych z mową, językiem i komunikacją, przeprowadzana jest przez naszego wykwalifikowanego logopedę lub neurologopedę i obejmuje różnorodne metody oceny, takie jak obserwacja zachowania, testy oceniające rozumienie i produkowanie mowy, analizę artykulacji. Celem diagnozy jest ustalenie specyficznych trudności oraz opracowanie spersonalizowanego planu terapeutycznego, który może obejmować terapię logopedyczną, ćwiczenia, strategie wsparcia oraz, w niektórych przypadkach, dalsze badania diagnostyczne lub konsultacje z innymi specjalistami.
W naszym gabinecie prowadzimy diagnozę i terapię logopedyczną dzieci:
- z wadami wymowy;
- z opóźnieniem lub brakiem rozwoju mowy;
- z brakiem rozwoju komunikacji;
- z niedokształceniem mowy o typie afazji, zespołami genetycznymi, niedosłuchem, niepełnosprawnością intelektualną, apraksją mowy, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
- zaburzeniami płynności mowy;
Terapia miofunkcjonalna
Terapia miofunkcjonalna polega na pracy na mięśniach. W gabinecie logopedycznym skupiamy się głównie na mięśniach z obszaru ustno-twarzowego. Często odbywa się we współpracy z fizjoterapeutą lub osteopatą. Prawidłowa praca mięśni zapewnia nam między innymi właściwą postawę, oddech, pozycje spoczynkowe warg, żuchwy i języka.
W naszym gabinecie prowadzimy terapię miofunkcjonalną dzieci, które mają:
- otwarte usta;
- nieprawidłowy tor oddechowy;
- obniżoną pozycję spoczynkową języka (język leży na dnie jamy ustnej napierając na zęby lub znajduje się w przestrzeni międzyzębowej/międzywargowej);
- nierówne łuki zębowe;
- trudności z gryzieniem i żuciem twardych pokarmów;
- nadmierne ślinienie;
- są w trakcie lub przed leczeniem ortodontycznym;
- są przed i po zabiegu korekty wędzidełka języka lub wargi górnej;
- nieprawidłowy sposób połykania;
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu metodą dr Johansena
Zaburzania przetwarzania słuchowego (APD), to zaburzania pracy zmysłu słuchu na poziomie Centralnego Układu Nerwowego, słuch fizjologiczny pracuje prawidłowo.
Do najpopularniejszych objawów zaburzeń przetwarzania słuchowego należą między innymi:
- opóźniony rozwój mowy i ograniczenie jej rozumienia;
- problem z lokalizowaniem źródła dźwięków;
- zaburzona koncentracja uwagi, w tym problem ze skupianiem się w głośnym pomieszczeniu;
- osłabiona pamięć słuchowa;
- trudności z rozumieniem wypowiedzi, złożonych poleceń;
- problemy z zapamiętywaniem ze słuchu;
- nadwrażliwość na dźwięki;
- zaburzona uwaga słuchowa;
- problemy z nauką czytania;
- zaburzona analiza i synteza słuchowa;
- mylenie podobnych głosek i wyrazów;
- „rozkojarzenie”;
- trudności w nauce języków obcych;
Diagnoza obejmuje:
- badanie audiometrii tonalnej (audiometrem MAICO MA 33)
- badanie lateralizacji;
- szczegółowy wywiad;
- test dychotyczny;
- UCL- badanie progu dyskomfortu;
Aktywny trening słuchowy Neuroflow
Pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 roku życia. Trening Neuroflow prowadzony jest on-line i jest dostępny na platformie internetowej. Dostęp do platformy można uzyskać po przebyciu diagnozy w jednym z certyfikowanych ośrodków Neuroflow. Jest jednym z nielicznych treningów wyższych funkcji słuchowych opracowanym na podstawie najnowszych osiągnięciach naukowych z tej dziedziny. Program ćwiczeń pozwala na dostosowanie ich tempa oraz stopnia trudności do potrzeb dziecka i możliwości rodziców – trening prowadzony może być w domu pacjenta, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty. Stopień trudności zadań dostosowywany jest do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Trening słuchowy składa się z modułów, które odpowiadają potrzebom każdego z typów klinicznych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Program jest dostosowany do kilku poziomów rozwojowych, od wieku przedszkolnego do młodzieży.Terapia Neuroflow to pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego CAPD, prowadzony on-line. Diagnozę wykonujemy, jeśli dziecko:
- ma trudności z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest gwar lub hałas;
- ma trudności z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych;
- dźwięki z otoczenia łatwo odwracają jego uwagę;
- ma trudności w uczeniu się (problemy z nauką czytania, pisania, języków obcych);
- nie potrafi dłużej utrzymać uwagi na zadaniu;
- często „wyłącza się”, myślami jest gdzie indziej, sprawia wrażenie nieobecnego;
- chorowało na przewlekłe wysiękowe lub częste zapalenie ucha i ma trudności w uczeniu się;
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Ankieta diagnostyczna
Terapia trudności w czytaniu i pisaniu oraz wczesna nauka czytania
Trudności w czytaniu i pisaniu mogą być spowodowane różnymi przyczynami, takimi jak dysleksja, brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, słaba motywacja, zaburzenia uwagi czy trudności z językiem ojczystym. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy specjalisty lub zacząć regularnie ćwiczyć czytanie i pisanie, najlepiej wykorzystując do tego zabawę i aktywności dopasowane do wieku dziecka.
Terapia obejmuje obszary takie jak:
- wczesna nauka czytania sylabowego w formie zabawy (jest to metoda, którą mogą uczyć się dzieci już od 3-4 roku życia);
- naukę czytania i pisania w oparciu o metodę indywidualnie dobraną do dziecka;
- trening rozumienia tekstu czytanego i słyszanego;
- pomoc w nauce ortografii;
- praca z dziećmi z zaburzeniami dyslektycznymi;
ENMOT- elektro- neuro mobilizacja obszaru twarzowego
ENMOT – czyli elektro neuro mobilizacja obszaru twarzowego to autorska metoda stymulacji obwodowej stworzona przez Magdalenę Mazur oraz Sebastiana Grzechnika. Ta niezwykle skuteczna i bezpieczna metoda ma zastosowanie w terapii pacjentów z zaburzeniami połykania, artykulacji, symetrii twarzy, z trudnościami dyzartrycznymi, nadmiernym ślinotokiem, dystrofią mięśni. Dedykowana jest szczególnie osobom dotkniętym rzadkimi zespołami genetycznymi, u osób z rozszczepami, MPDz oraz nieprawidłową dystrybucją napięcia mięśniowego.
Tę metodę można również wykorzystać u dzieci z wadami wymowy, które oddychają nieprawidłowym, ustnym torem, nie pionizują języka w spoczynku, a także w czasie połykania i mówienia.
Terapia jest skutecznym uzupełnieniem leczenia logopedycznego i ortodontycznego. Zabieg elektrostymulacji, dzięki odpowiednio dobranym parametrom, wspomaga kompleksowe leczenie pacjentów z zaburzeniami logopedycznymi. Polega on na przepływie prądu o bardzo niskim natężeniu przez mięśnie okolicy twarzy w celu usprawnienia tych funkcji. Zabieg pobudza do pracy włókna mięśniowe, wskutek czego następuje wzmocnienie siły, przyrost masy oraz objętości mięśni.
- po operacji rozszczepu warg i podniebienia;
- opóźniony rozwój mowy;
- dyslalia obwodowa;
- mowa nosowa (rynolalia);
- afazja motoryczna;
- dyzartria (zaburzenia artykulacji);
- problemy z połykaniem pokarmów;
- krztuszenie podczas jedzenia i picia;
- po adenotomii (usunięciu migdała gardłowego);
- nieprawidłowa pozycja spoczynkowa warg, języka;